maandag 26 september 2011

Tijdens mijn vrijwilligersbaan bij het Nederlands Film Festival deed ik een leuke vondst: een oude recensie die ik schreef om in aanmerking te komen voor de redactie van de NFF-Dagkrant. En aangezien het een recensie is van één van mijn favoriete films, kan ik deze jullie natuurlijk niet onthouden: Lars and the Real Girl, een mustsee!

Lars and the Real Girl (2007)
Een hilarisch en tegelijkertijd ontroerend verhaal waarin regisseur Craig Gillepsie tragiek en humor op een boeiende wijze met elkaar vervlecht. De warme muziek en sterk acterende cast dragen hier in grote mate aan bij. Aanvankelijk voel je je als kijker net zo ongemakkelijk als de familie en collega’s van hoofdpersonage Lars, die zien hoe hij zijn levensechte (sex)pop Bianca meeneemt naar de kerk en naar feestjes. Lachen maakt echter snel plaats voor ontroering en sympathie. Net als de omgeving van Lars ga je mee in zijn waanvoorstelling. Het is niet alleen de exotische pop die iets losmaakt, maar ook de vertederende (maar nimmer te sentimentele) reactie van de dorpbewoners. Gillespie is er in zijn regisseursdebuut goed in geslaagd om je tot de laatste scene geboeid te laten kijken, benieuwd naar de ontknoping van deze bijzondere situatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten